افسردگی متوسط یا شدید با افزایش احتمال عوارض دیابت در افراد مسن مرتبط است

10 فوریه 2016 – یک مطالعه ی جدید نشان داد افسردگی شدید با احتمال بیشتر بروز عوارض دیابت در بیماران مسن ارتباط دارد.

 محققان مرکز دیابت در دانشکده ی پزشکی زنان توکیو با بررسی افراد مسن، دریافتند که احتمال بروز  عوارضی مانند رتینوپاتی و نوروپاتی به طور قابل توجهی در افراد مسنی که به افسردگی متوسط یا شدید مبتلا هستند،  بیشتر است.

در این تحقیق 4283 بیمار که همگی آنان زن بوده  و حداقل سن آنها 65 سال بود، شرکت داشتند. اکثر این  افراد به دیابت نوع 1 مبتلا بودند. هر یک از شرکت کنندگان به پرسشنامه ای که مربوط به عوارض دیابت بود، پاسخ دادند. سپس پرسشنامه ای برای بررسی میزان افسردگی توسط این افراد تکمیل گردید. شدت افسردگی به صورت زیر طبقه بندی گردید:

·        امتیاز 0تا 4، بدون افسردگی

·         5تا 9، افسردگی خفیف

·         امتیاز 10و بیشتر ، افسردگی متوسط  یا شدید

از میان افراد شرکت کنندگان: 69.5درصد به افسردگی مبتلا نبودند،19.7 درصد به افسردگی خفیف و 10.9 درصد به افسردگی متوسط تا شدید مبتلا بودند. احتمال بروز رتینوپاتی، نوروپاتی و مرحله ی نهایی بیماری کلیوی در افرادیکه به افسردگی متوسط یا شدید مبتلا بودند، بالاتر بود.

 یکی از محققان می گوید: هر چه نشانه های افسردگی شدیدتر باشد، احتمال میکروآنژیوپاتی دیابتی و ماکروآنژیوپاتی دیابتی افزایش می یابد. نسبت شانس برای عوارض دیابت، بغیر از گانگرن، به طور  قابل توجهی با امتیاز کسب شده از پرسشنامه ی سلامت شماره ی 9 بیماران (پرسشنامه ی افسردگی) افزایش می یابد.

این مطالعه شواهد بیشتری را برای اهمیت پشتیبانی از سلامت روان در درمان دیابت ارائه می دهد. مطالعات نشان داده است که احتمال ابتلا به افسردگی برای افراد دیابتی نسبت به افراد غیردیابتی 2 تا 3 برابر بیشتر است و افسردگی درمان نشده به طور مداوم با افزایش مقدار قند خون و در نتیجه عوارض بیشتر دیابت ارتباط دارد. یافته های این تحقیق در مجله ی Diabetes Complicationsمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/moderate-or-severe-depression-linked-to-greater-likelihood-of-complications-in-older-people-with-diabetes,-study-finds-90566012.html